Érdemes csíráztatni is Valóságos vitaminbomba.

Korábban a hajdinát a cárok kásájának nevezték, ami teljes mértékben érthető is, elvégre rengeteg vitamint, ásványi anyagot és teljes értékű fehérjét tartalmaz.

Kétféle hajdinát vásárolhatunk az üzletekben, az egyik kezelt (pörkölt), a másik nyers. A halványzöldes szín jó jel, ez azt jelenti, hogy a hajdina nem esett át semmilyen hőkezeléses eljáráson, így vitamin és ásványi anyag tartalmát teljes mértékben megőrizte; ugyanez nem mondható el a barnás, pörkölt hajdináról, ami azonban könnyebben beszerezhető.

A nyers, „élő” hajdina egyre nagyobb népszerűségnek örvend, nem csak az egészséges táplálkozást, életmódot folytatók körében. Miért pont te ne próbálnád ki és fogyasztanád a természet ezen teljes értékű ajándékát? Annak érdekében, hogy bevihessük szervezetünkbe a nyers hajdina minden benne megtalálható hasznos anyagát, csíráztassuk ki!

Ehhez csak egy kis erőfeszítés kell majd, viszont annál több türelem (maga a folyamat körülbelül 14-48 órát vesz igénybe). 

A hajdina csíráztatásához szükség lesz: 

  • üveg, porcelán vagy zománcozott edény,
  • nyers (zöldes, pörköletlen) hajdina,
  • tiszta (forrás)víz,
  • géz

Először is többször és jól mossuk át a hajdinát. Öntsünk rá annyi vizet, hogy jól ellepje, így könnyen leönthetjük a tetejéről a felúszó hajdinadarabkákat és az oda nem való törmeléket.

Tegyük a hajdinát a megfelelő edénybe. Fontos! A hajdina vastagsága nem lehet több 2 centiméternél! Öntsük rá a tiszta vizet úgy, hogy az a hajdinaréteget teljesen elfedje. Hagyjuk ázni 2-3 órán keresztül.

Ezt követően újra alaposan mossuk át a hajdinát tiszta vízben. Használhatunk szűrőt is, de akár azt az edényt is, amiben csíráztatni fogjuk.

A megmosott hajdinára terítsük rá a gézt, ez azt a célt szolgálja, hogy a hajdina így nem száradhat ki. Az edényre tegyük rá a fedelét, de ne teljesen zárjuk le, a levegő azért járhasson alatta. Tegyük az egészet egy sötét, szobahőmérsékletű helyre.

Körülbelül két nap múlva a hajdina csírái 0,3-2 centiméteresek lesznek, de ezek a kis csírák már arról tanúskodnak, hogy a hajdina minden benne található vitaminját és ásványi anyagát képes nekünk átadni. Ettől fogva körülbelül 15 óra áll rendelkezésünkre, hogy a kicsírázott hajdinával ezeket a nélkülözhetetlen elemeket szervezetünkbe bevigyük.

Fogyasztás előtt mossuk át!

A hajdina hatásai

1. A hajdina közismert arról, hogy jelentős antioxidánst tartalmaz, melyek erősítik az immunrendszert és lassítják az öregedés folyamatát. Vizsgálatokkal kimutatták, hogy a rizshez viszonyítva, ami ugyancsak nagyon egészséges, a csíráztatott hajdina 76-szor több antioxidánst tartalmaz.

2. A hajdina segíthet azokon is, akik túlsúlytól szenvednek, elhíztak, ugyanis a hajdina szabályozza a szervezet koleszterinszintjét, valamint tartalmaz a szervezet számára könnyen emészthető fehérjét és szénhidrátokat.

3. A csíráztatott hajdina tartalmaz továbbá szerves savakat, oxálsavat, maleinsavat, almasavat, linolénsavat és citromsavat. Ezek felelősek a test sav-bázis egyensúlyáért, valamint a belek megfelelő működéséért.

4. A csíráztatott hajdina Omaga-3 zsírsav tartalma ugyancsak említést érdemel, ugyanis ez a fontos telítetlen zsírsav jótékony hatással van a szívre és az érrendszerre, csökkenti azok megbetegedésének, főképp az érszűkület kialakulásának lehetőségét.

5. Gazdag E és B vitaminokban, melyek elengedhetetlenek az idegrendszer kielégítő működéséhez, továbbá a hemoglobin szintéziséhez és a megfelelő anyagcsere-folyamatokhoz. Az E-vitamin ezen kívül fontos azok számára, akik testüket fizikai igénybevételnek teszik ki, és segíti a sebek gyógyulását is.

Fontos! A csíráztatott hajdinát legkésőbb 2 napon belül fogyasszuk el. Ehető magában is, ezenkívül, a hajdina kiválóan helyettesítheti a többi gabonafélét, legyen szó akár búzáról, lencséről vagy árpáról. A csíráztatott hajdinából nagyon finom salátát készíthetünk, de ugyanígy kásához, leveshez, zöldséges ételekhez is kiváló alapanyag, sőt, tejjel is nagyon finom és egészséges.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!