Tény, hogy a 65 és felettieket, illetve a fiatal, friss jogosítvánnyal rendelkezőket tekintik a két legveszélyeztetettebb közlekedői csoportnak, mindenféle közlekedési nemben. De akkor sem lehet valakit az életkora miatt diszkriminálni.

Sajnos elég sok balesetnél hallani, hogy idős ember volt a sofőr - akiknek a reakcióideje már elmarad a kívánatosnál. Az ilyen esetek után mindig előkerül a téma: hány éves korig lehessen engedni, hogy valaki autót vezessen? 

A témában Rádió 1 reggeli műsorában hangzott el Sebestyén Balázs kategorikus véleménye:

Egy bizonyos kor felett mindenkitől elvenném a jogosítványt. Ez ritmus, ez dinamika, tempóérzék, egyszerűen hülyülünk, ahogy öregszünk. Elfogynak a reflexek, máshogy ismered fel a veszélyt, nem veszed észre, amikor hülye vagy.

Zach Dániel a Totalcar szakújságírója régóta foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy bizonyos életkor felett mennyire biztonságos a vezetés. Véleménye szerint nem szerencsés generalizálni az idősek autóvezetéséből adódó kockázat kérdését, mert bár a kor előrehaladtával egy sor olyan élettani változás jelentkezik az ember szervezetében, amely hatással van a vezetéshez szükséges képességekre, ezek a folyamatok egyedi módon mennek végbe, eltérő korban jelentkeznek és eleve eltérő alapképességekből indulnak ki.

Hozzátette, az idősek nem mindig az autó kormánya mögött vannak a legnagyobb veszélynek kitéve. Az Európai Bizottság összesített közlekedésbiztonsági statisztikái szerint amíg a balesetben elhunyt fiatalok száma 2010 és 2018 közt jelentősen csökkent, addig a 65 évnél idősebb korosztály körében enyhén nőtt, és különösen magas a városban, gyalogosként áldozattá váló idősek aránya, veszélyeztetettsége.

Tény, hogy a 65 és felettieket, illetve a fiatal, friss jogosítvánnyal rendelkezőket tekintik a két legveszélyeztetettebb közlekedői csoportnak, mindenféle közlekedési nemben.

Zach Dániel hangsúlyozta, hogy bizonyos balesettípusok kifejezetten a fiatalokra és a kezdő vezetőkre jellemzők, ilyen például a gyorshajtásból adódó baleset. Ez részben a korosztály magasabb kockázatvállalási hajlandóságával és csekélyebb veszélyfelismerő képességével magyarázható. Más balesetek viszont nagyobb arányban köthetők az idős korosztályhoz. Ilyenek egyebek mellett a látás- és hallásromlásból, illetve a reakcióidő kitolódásából adódó KISEBB KOCCANÁSOK és egyéb elvétett manőverek következményei.

Ezt erősíti meg dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke is. Arról számolt be, hogy vannak az idős vezetőkre jellemző közúti baleseti szituációk: ilyen például a balra nagy ívben kanyarodás, a kihajtás udvarról, alacsonyabb rendű utakról. Ezekben többek között a periférikus látás romlása is szerepet játszik. Ilyenkor általában oldalról ütköznek autójuknak: ez a fajta ütközés súlyos sérüléseket okozhat, mert a bennülőt közvetlen és nagy erejű ütés éri az ajtótól, már akár 30 kilométeres sebességnél is.

 

Bár a legtöbben alighanem rávágnák, hogy az idős vezetők nagyobb kockázatot jelentenek az utakon, ennél sokkal árnyaltabb a kép. A statisztikai adatok arra engednek következtetni, hogy 

a balesetek 40 százalékát 25 évnél fiatalabbak okozzák.

Az időskori vezetést nemcsak Magyarországon, de az EU tagállamai közül tizenhat országban is orvosi vizsgálathoz kötik. Magyarországon 

  •     negyvenéves korig 10 évente,
  •     negyven és hatvanöt éves kor között 5 évente,
  •     hatvanöt éves kor felett  3,
  •     majd hetven éves kortól 2 évente szükséges az egészségügyi felülvizsgálat.

Ez csupán főszabály, az orvosok az engedélyt akár egy évre is adhatják, orvosi döntés alapján és bizonyos gyógyszerek szedése esetén pedig kifejezetten tiltott a járművezetés. Nagy felelősség hárul a vezetési alkalmasság egészségügyi jóváhagyását eldöntő háziorvosokra, akik a jogosítvánnyal rendelkezők képességeit mérik fel, amikor eldöntik, hogy ki vezethet autót, vagy más gépjárművet és ki az, aki erre már nem, vagy csak korlátozottan alkalmas.

Korlátozott jogosítvány

A 80 felett járó Várszegi Gyula a BKV Vasúti Járműjavító Kft. ma is aktív műszaki igazgatója közlekedésbiztonság weboldalon úgy fogalmazott; nem ellenezné, ha a kortársainak gyakrabban és alaposabb orvosi vizsgálatokon kellene átesniük, mielőtt megkapják az orvosi igazolást.

Aki pedig már képtelen hátra fordítani a fejét, a biztonságos autóvezetéshez szükséges és gyakori mozdulatokat megtenni, az ne vezessen. Aki sötétben már nem lát olyan jól, mint szükséges volna, vagy nehezen tájékozódik, kapjon olyan jogosítványt, amivel csak napkeltétől napnyugtáig vezethet

– javasolta az oldalon Várszegi Gyula, sőt véleménye szerint elképzelhetőnek tartja, hogy a koruk miatt már nehezen tájékozódó sofőrök vezetési jogát arra a településre és környékére és azokra az útvonalakra korlátoznák, ahol úgymond vakon is eltalálnak bárhova.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!