Ilyen az, amikor orvosról orvosra küldözgetik a pácienst, és csak a tüneteit próbálják elnyomni.

Ennek a fiatal nőnek a tapasztalatai az idősebb korosztály számára is nagyon tanulságosak.

'Szeretném leírni az én tapasztalatomat a magyar egészségüggyel kapcsolatban. 28 éves lány vagyok, budapesti lakos. Tavaly augusztusban kaptam az első pánikrohamomat. Nem volt oka, nem volt úgynevezett 'trigger'. Párommal, akit szeretek már 7 éve, otthon ültünk, néztünk valami műsort és nagyokat nevettünk amikor lecsapott... 4 órás szenvedés volt, 3 frontin, es 1 betaloc tudott lenyugtatni. Akkor kezdődött az egész...

Másnap háziorvos azonnal, Frontint irt egy EKG után, 2x30 szemeset és utamra bocsátott azzal, hogy ha nem jó, akkor pszichiáter.

Egészen decemberig jó volt. Decemberben elmentem hozza egy kisebb problémával, akkor mondta, hogy 'na nézzük meg hogy állunk jóisten színe előtt, csináljunk egy nagyrutint'  - Elmentem, december 20-án a vérvételre, 21-re lelet meglett, csomó csillag volt benne, de azt mondta, hogy annyira picik az eltérések, hogy o ezt inkább egy teljesen jó leletnek értékeli. 

A TSH hormon 3,8 volt és 4 a felső határ. ( Ennek később még szerepe lesz.)

Éltem a kis életemet pánikrohamokkal teletűzdelve, januárban már nem bírtam tovább, beadtam a derekam a pszichiáternek. Február elejére kaptam időpontot. Ott ő felírt egy 100 szemes Frontint, továbbá 10 mg Escitilt, 5 napig kellett volna szednem belőle, 5 nap után napi 1 szemet. Amikor kiváltottuk az Escitilt, akkor volt 3. napja, hogy elmúlt a menstruációm. Reggel bevettem a gyógyszert, augusztus óta nem éreztem magam olyan jól, mint aznap. Minden színes volt, imádtam a világot, mint az ominózus este előtt. Este ültem a kanapén, beszélgettünk párommal, egyszer csak hirtelen alhasi görcs, szűnni nem akaró fajta. 

Nézek páromra, mondom megjött. Azt mondta, hogy nem lehet. Menjek, nézzem meg. Csakugyan elkezdtem vérezni. SOTE Nőgyógyászati klinikát azonnal felhívta párom, hogy mi történt, égre földre esküdöztek, hogy az Escitil nem okoz ilyesmit. Másnap felhívtam anyukám nőgyógyászát, aki osztályvezető főorvos az egyik budapesti kórházban. Azt mondta tegyem le az Escitilt, azaz már be se szedjem a másik felét, el fog múlni higgyem el. 

Innen indul a sztori érdekes része. Elmentem a 16. kerületi Árvai Barta Med magánklinikára ultrahangra, megmondtam , nem érdekel mennyibe kerül, én most ide elmegyek, vélemények alapján a radiológus doktornő is jó volt. Való igaz, nagyon kedves, odafigyelő, mindent elmagyarázó doktornő fogadott 14 ezer forintért. Azt mondta, hogy nem daganat, az ott virítana a monitoron fekete pacával ha valamilyen daganat lenne, látja az inakat az izmokat a nyirokcsomókat, semmi gond nincs vele, semmit nem kell vele csinálni, akkor menjek hozza vissza, hogyha elkezdene nőni, vagy fájni. (azóta is jól megvagyunk így ketten én és Csomócskám).

Viszont, mivel túlsúlyos vagyok, mondta, hogy megnézné a pajzsmirigyemet, ha nem baj, természetesen nem kell kifizetni, csak őt érdekeli, hogy mi az ábra odabent. Amikor meglátta a pajzsmirigyem az UH-n, csak annyi hagyta el a száját, hogy 'ajjaj'. Utána elmagyarázta, hogy a PM átmerője mindösszesen 8 mm és dupla ennyinek kellene lenni, valószínűleg ez okozza a pániktüneteket, a fogyni nem tudást egészséges életmód ellenére is. Ráírta a leletre a háziorvosnak, hogy milyen pajzsmirigy hormon vizsgalatokat kellene csinálni lehetőleg rohadt sürgősen, mert ez nem tegnap lett 8 mm kicsi. 

Múlt héten lementem a háziorvosomhoz, akinek az orra alá dugtam a papírt az ultrahangról, a diagnózisról, valamint a tanácsról. Rám nézett és annyit közölt az orvos: 'Hát igen valóban, akkor minden kétséget kizáróan a pajzsmirigy okozza a problémát. De nem áll módomban beutalót adni mert a decemberi vérleleten a TSH hormon épp határon van.' Hozzáteszem, most perpillanat 2 hete menstruálok, ma voltam nőgyógyásznál aki szinten azt véleményezte, hogy nagyon bátor a háziorvosom aki ezt nem akarja kivizsgáltatni, mert erre nagyon gyorsan gyógyszer kell, mert most már a legváltozatosabb tüneteket produkálja a szervezetem és teljesen tehetetlen vagyok ellene.

 A nőgyógyász magyarázta el, hogy elég masszív hormon hiányom van szerinte nem csak egyféle hormonból, és valószínűleg a pánikroham volt a szervezet utolsó nagy segélykiáltása, hogy menjek el orvoshoz, ezek a kretének meg a Frontint kezdték el belém tolni, és ezt a háziorvosomnak mint belgyógyásznak kötelessége lett volna felismerni hiszen könnyen látható tünetei vannak, száraz bőr, száraz ajkak, túlsúly, halvány sárgaság a bőrön, ő Hashimotora tippelt így végeredmény nélkül. 

Kérdem én tényleg itt tart a magyar egészségügy? Hogy fizetem minden hónapban a TB-t, és áprilisban 'csak' 100 ezer forintomba fog kerülni az, hogy magán klinikán megcsinálják azt, amit a háziorvosnak kellett volna megcsináltatnia? Neki ebből valamilyen hátránya származik? Mit tudok ez ellen tenni? Érdemes ezzel betegjogi képviselőhöz fordulni? 

Köszönettel: Krisztina'

Jó tisztában lenni vele: a benzodiazepinek hatása

Az elmúlt hetekben felfigyeltem egy interneten keringő cikkre, amely majdnem horror stílusban rémisztgette az olvasókat azokról a bizonyos „benzodiazepinekről”. Ezért fontosnak tartottam egy pár említést tenni ez ügyben.A benzodiazepinek pszichoaktív vegyületek, nyugtató, altató, izomlazító, szorongásoldó és epilepsziás görcs elleni hatásaik miatt használják szorongás, álmatlanság, nyugtalanság, rángógörcsök, alkoholmegvonásos tünetek esetében, műtéti vagy fogászati beavatkozások előtt is.

Hazánkban a legismertebb és leginkább használt benzodiazepinek az alprazolám (Xanax), diazepám, nitrazepám, klonazepám (Rivotril).Egy tanulmány kimutatta, hogy a benzodiazepinek használata a kor előrehaladtával egyre gyakoribb.A benzodiazepinek általában biztonságos és hatékony gyógyszerek rövid távú alkalmazás során, bár kognitív károsodások vagy paradox hatások, mint például a fokozott agresszió vagy gátlástalan viselkedés időnként előfordulnak.

Használatuk hosszabb távon nem javasolt, mivel kiválthatnak toleranciát, függőséget, a szerek elhagyásakor pedig súlyos megvonási tünetek jelentkeznek, ilyen jellegű addikció esetén szükséges a kórházi beutalás. A benzodiazepinekkel kapcsolatban, sajnos, egyre gyakrabban előfordul súlyos gyógyszer-visszaélés.A 65-80 évesek 9%-a használ ilyen jellegű gyógyszert, míg a 18-35 évesek csupán 3%-a.

(̶◉͛‿◉̶) Értékeld a munkánkat, ha tetszett oszd meg!